Om Hockeyskolen

Intro

Hockeyskolen er for børn fra 3-10 år der gerne vil igang med at spille ishockey. Det er gratis at deltage på hockeyskolen.

Hockeyskolen er det hold hvor vi introducerer børnene til ishockey, så børn og forældre kan lære hallen og udstyr at kende i trygge rammer.
På isen arbejder vi med at vænne sig til at være på isen, finde balancen, få den rigtige fodstilling og skøjteposition, holde rigtigt på staven osv. Vi møder børnene hvor de er for der er selvfølgelig forskel på hvad man kan når man er 3 år og når man er 9 år.
Der er ingen grund til at vente til børnene når en bestemt alder før de starter til ishockey. Selv de allermindste får brugt en masse energi og får trænet deres balance og koordination.

Rent Praktisk

Når I møder op til hockeyskolen skal i henvende jeg ved registreringsbordet i forhallen. Er det første gang I kommer skal forældrene registrere barnet i holdsport. Der vil være frivillige fra IK Aarhus klar til at hjælpe jer med dette. Har I været på hockeyskolen flere gange skal vi bare lige notere at I er kommet.

Når I er registreret, får I udleveret fuldt udstyr til jeres barn. Udstyret består af skøjter, beskyttelsessæt, hjelm, stav og spillertrøje. Det er helt ideelt hvis barnet har skiundertøj eller andet tyndt tøj, der dækker ben og arme samt en drikkedunk med. Vi hjælper jer i gang og står klar til at hjælpe og svare på spørgsmål. De frivillige I møder på hockeyskolen er typisk selv forældre, der allerede har været turen igennem med deres egne børn.

Når alt udstyret er kommet på, er barnet klar til at komme på isen. Her står trænere og hjælpetrænere klar til at hjælpe barnet i gang. Vi starter helt fra bunden med at lære at holde balancen på skøjterne, lære at rejse os når vi falder og lære at det faktisk overhovedet ikke gør ondt at falde når amn har udstyr på. Når balancen er ved at være der, leger vi forhindringsløb, laver skøjteøvelser og prøver at slå lidt til pucken.

Forældre til et hockey barn

Som forældre er det vigtigste du kan gøre at støtte barnet og prioritere at I kommer så ofte som muligt. Vær tålmodig, for nogen børn går det meget hurtigt med at finde balancen, for andre kan det tage lidt tid. Barnet kan måske blive lidt frustreret i starten over dette og så er det godt at tage en god snak om hvad der er træls, måske lige give træneren et hint. Hvis det gået helt i baglås er det måske også en idé at gå af isen og komme igen næste gang, i stedet for at presse barnet for meget. I kender jeres barn bedst og der er ikke noget der haster her i starten.

Det vigtigste for os er at barnet har en god oplevelse i hallen og har lyst til at komme igen næste lørdag.

De allermindste kan i begrænset omfang få en forældre med på isen, såfremt forælderen er rimeligt habil på skøjter (På eget ansvar, da vi ikke har udstyr, hjelm o.l. til forældre). Vi opfordrer dog til at klippe “navlestrengen” på det tidspunkt hvor barnet er tryg ved at være på isen, så de kan deltage på lige fod med de andre børn. Vi opfordrer alle til at skøjte så meget som muligt med barnet f.eks. til offentligt skøjteløb, på skøjtebanen ved musikhuset og hvor det ellers er muligt.

Videre fra Hockeyskolen

Når barnet er har fået de basale færdigheder på plads og er klar til flere udfordringer overgår barnet i samråd med trænere og forældre til at deltage i holdtræningen. Alt efter alder starter barnet på vores U7 hold eller U9 hold. Holdtræningen er mere struktureret og baseret på øvelser der arbejder videre på de basale færdigheder barnet har fået på hockeyskolen.

GODT RÅD!!! Det er en rigtig god idé at starte på hockeyskolen i starten af sæsonen eller i løbet af efteråret, så barnet kommer rigtigt godt igang. Det kan være rigtigt ærgeligt at være startet i Marts og synes det er supersjovt og så er der kun få uger til sæson afslutningen.

Trænere

Profile Image
Jacob Germundsen

Trænere

Der er i øjeblikket ikke nogle fremhævede profiler

Koordinatorer

Heidi Michelsen
Profile Image
Torben E. Lund

Skriv til hockeyskolen

Hvis du har spørgsmål er du altid velkommen til at kontakte os.

Kommende aktiviteter

Marts